Min anmeldelse af GnR i Telia ParkenFredag den 23. fik jeg en besked i indbakken på Facebook-gruppen af en journalist fra Ekstra Bladet, der skulle stå for dækningen af showet. Han faldt over det gamle forum (2004-2013), og så Facebook-gruppen, og fandt så frem til mig, og ud fra det han har set jeg har lavet, var han næsten overbevist om, at jeg måtte være en gedigen fan af bandet, så han ville tale med mig hurtigst muligt. Det gjorde jeg så dagen efter kl. 10:30 og ca. 45 minutter frem. Derefter aftalte vi, at der ville komme en fotograf hjem til min mor den 25. og tage et par fotos af mig til artiklen.
Jeg skulle jo hjem og slå lejr hos min mor i Rødovre den 25. og jeg aftalte at fotografen kunne komme forbi kl. 14. ca. en time efter at jeg var ankommet til min mor. Det tog ca. et kvarter og 25 skud, så var det overstået! Troede jeg! For senere, så kontaktede journalisten mig på sms, og fortalte, at der var en person (Sigurd) der havde læst artiklen i avisen den 27. og så at jeg var stor fan af bandet. Personen, der havde set artiklen, var ven af ejeren af Telia Parken, og har et limousine-firma - og han ville altså gerne gøre mig en tjeneste denne dag, og køre mig ganske gratis til Parken! Jeg aftalte så med ham, at jeg bare skulle se GnR, og det ikke var vigtigt med de 2 opvarmningsbands (hvis tiden ikke lige passede ind i planerne), så vi aftalte at han hentede mig ved 19:30 tiden. Min mor var helt imponeret over alt det der skete for mig, og var naturligvis glad på mine vegne, at jeg fik sådan en på opleveren denne dag!
Timerne gik, og jeg ventede spændt til jeg blev hentet. Dog blev Sigurd ufrivilligt forhindret, da han havde hentet bl.a. Park-bossen (Erik Skjærbæk), og blev stoppet af politibetjente ved parken, fordi limousinen var akkompagneret af to amerikanske patruljevogne (med udryknings-sirener). Dog havde politiet intet at gøre på grunden, da Parken er privat område, og derfor intet ulovligt i den "konvoj". Læs
her.
Læs
her live fra koncerten, fra den journalist, der interviewede mig.
Sigurd ankom til Rødovre 20:25 med sirene på ind på vejen, og var ved Parken ca. 20:50
Koncerten:Da jeg blev sat af nogle få meter fra min indgang C5/C6, var der en masse af de resterende udenfor, der gloede på limoen, og troede at jeg var en kendis, men de blev nok lige skuffet, da de så, at det kun var mig! Dejligt, at der stort set ingen ventetid var, ved indgangen, så jeg kunne gå lige ind når det passede mig. Jeg havde gjort klar til at kunne optage hele showet på lyd på mobiltelefonen, og havde i den forbindelse en powerbank med i en pose i inderlommen. Jeg var godt klar over, at jeg kunne risikere at få den konfiskeret, men kom så i tanke om min artikel i Ekstra Bladet, som jeg kunne vise frem, for at se om det kunne bruges til "bestikkelse" hvis jeg skulle være uheldig at miste den livsvigtige ekstra-strømenhed. Da jeg skulle visiteres, sagde jeg det så med det samme, at jeg havde en powerbank med, og at jeg så var i dagens E.B. og viste hende kontrolløren det, og hun kunne se at det var mig, og klappede mig på skulderen og gennede mig ind uden at blive grundigt visiteret. Jeg var rigtig glad for det, og håbede så derefter at kunne finde et godt sted at stå. Jeg fandt et på venstre side (samme side som jeg kom ind af), men udsynet til scenen var ikke det bedste, men i det mindste så kunne jeg se hvad der foregik på skærmen!
Min telefon er for nylig blevet skilt ad, for at få nyt batteri i, og efter den seneste android-opdatering, så har telefonen ikke fungeret optimalt, så de apps der plejer at virke, virkede selvfølgelig ikke ordentligt, efter jeg havde testet dem hjemmefra inden showet.
Fordi jeg prøvede at streame live fra starten kl. 21:25, hvor det koksede efter et par sekunder, så ville min lydoptager-app heller ikke virke, men jeg var tvunget til at lade appen være som den var, fordi der stod at den optog. Da jeg var til AC/DC i Århus sidste år, kunne jeg bruge telefonen til at tage billeder med, samtidig med at optage lyden. Denne gang ville det bare ikke virke! Men jeg besluttede mig til at optage ekstranumrene som det sidste, hvis alt andet glippede! Så heldigt at jeg havde strøm nok til at tage 100vis af fotos og 3 komplette sange!
LydenFordi GnR spiller meget højt og med meget bas, så er det ikke altid nemt at filme/lydoptage showet, hvis man ikke har det rette udstyr der kan holde til det hele vejen igennem. Men når pistolerne går af, bliver man nærmest bombarderet med vibrationer, der kan pulverisere ens nyresten, hvis man ellers havde nogen!
Da showet gik i gang med første nummer, var det meget vanskeligt for mig at høre noget som helst andet, end larm, og når det var de mere stille numre, så var det bedre, men jeg kunne høre, at mit dårlige øre gjorde, at det lød som om at Axl "læspede" simpelthen fordi min hørelse var blæst igennem i de første 4 numre! Jeg prøvede ellers at tage ørepropper i, men så kunne jeg slet ikke høre noget, pga hyletonen i hovedet! Så jeg fulgte for det meste rytmen, og rykkede med den, og sang med på alt hvad jeg kunne! Men det var ellers et godt sted jeg stod først.
PublikumGrunden til, at jeg ikke går så meget til koncerter, er at jeg faktisk ikke kan klare at være omringet/omgivet af for mange mennesker, og specielt ikke fulde folk. Men mest af alt. pga det akutte høretab, som jeg fik 14. juni, 2016, 2 dage efter AC/DC koncerten i Århus!
Det er åbenbart lovligt at ryge til koncerterne, og det gør jo, at der også slipper en masse hash eller joints med i cigaretpakkerne (går jeg ud fra), siden jeg op til flere gange kunne lugte det. Fra starten stod jeg forholdsvis tæt på scenen, og det var først efter fyrværkeriet gik i gang, at jeg måtte rykke mig længere væk og tilbage fra scenen, fordi det gjorde ondt i mine ører.
Så jeg endte nede bag ved rækkeværket, der adskilte Golden C fra resten af plænen. Men det skulle hurtigt vise sig at være dumt, selvom jeg kunne få et par gode billeder af hele scenen. For folk havde åbenbart fået den dumme ide at smide med deres øl(plastik)glas, om de var fulde eller ej, så jeg endte med at få mig et ølbad sammen med de andre uheldige omkring mig, fra et fjols, der åbenbart synes det var sjovt at smide med øl! Så jeg besluttede mig til at rykke nærmere udgangen, og der fik jeg heldigvis et godt sted at stå - mere eller mindre, som kan ses herunder. Jeg vidste at jeg skulle stå et bedre sted for at kunne få en god optagelse af konfettibadet i sidste sang!
SlutningenDe tre sidste numre fik jeg heldigvis filmet, selvom jeg ville have ønsket at jeg kunne have fået min super lydoptager med ind i stedet for den dårlige optagelse med lyd, men jeg ville ikke risikere at miste noget. Det er jo også altid bagefter man ønsker at man havde vovoet forsøget!
desværre i rotationen, så endte vi med at få Patience i stedet for med Don't Cry, fordi GnR allerede havde spillet sangen ved de 2 foregående shows. The Seeker var også fed at lytte til igen, og showet blev afrundet på en særdeles effektiv måde!
HjemturenFordi jeg ankom så sent til koncerten, så nåede jeg aldrig at få taget ordentlige billeder at Parken og den store kø, som jeg troede jeg selv skulle stå i over flere timer, inden at jeg blev inviteret med i en limo-kørsel 6 timer før start! Men her er så et billede, nogle få minutter efter jeg var kommet ud på gaden efter showet sluttede 00:22:
Ulempen ved at være til koncerter, er altid det kaos, der kan opstå, når folk skal hjem igen. Når 48,000 mennesker strømmer afsted gennem byen, for at nå et tog eller andre steder, så er det noget der går ud over billister, som mere eller mindre må finde sig i at folk overtager vejene, og er ligeglad med, om der er rødt eller ej.
Jeg vidste at jeg skulle mod Østerport Station, som planlagt tidligere på dagen, men da vi ankom dertil, så så det pludseligt sort ud, da togene var aflyst, pga. endnu en ledning der var faldet ned. Så det betød, at folk i stedet for enten begyndte at gå videre mod den nærmeste station - Nørreport i dette tilfælde, eller videre rundt i byen, for at finde noget at spise eller drikke. Jeg slog mig ned en times tid ca. ved
Hotel Østerport, som heldigvis altid har åben, hvor jeg købte mig en Cocio og en faxe kondi til at slukke tørsten med. Jeg sad på bænken udenfor og kiggede på det scenarie der udspillede sig, fordi politiet var tilstede, med forstærkning, af uvisse grunde, men jeg så at der kom ambulancer forbi, og årsagen var sikkert nogle som var kollapset pga. enten hedeslag eller dehydrering, eller fuldskab. Flere var faldet om på vejen til Østerport.
Nåh, men kl. 02:18 besluttede jeg mig for at gå videre (købte lige 2 faxe kondi med), fordi det så håbløst ud mht. videre transport - alle busser var proppet til randen, og standsede alligevel ikke, og jeg var nede på 40% i batteri, og ville spare på resten, hvis det var jeg skulle bruge det til at orientere mig rundt i byen, hvis jeg for vild! Men jeg fortsatte ned ad Øster Voldgade, og tog et par fotos af Nyboder der, inden jeg gik videre til Nørreport St.
På Nørreport, var der heller ikke held med en forbindelse til hovedbanegården, så der satte jeg mig ned og hvilede fødderne indtil kl. 03:04. Jeg fortsatte videre, til jeg nåede Hovedbanegården, hvor der heldigvis kom taxier ind med kort mellemrum, så det varede ikke længe før jeg kunne glæde min mor kl. 03:57 at jeg var på vej hjem til hende. Min stakkels mor havde ikke sovet hele natten, fordi hun var nervøs for om jeg overhovedet kom uskadt hjem til hende igen! Men det gjorde jeg altså kl. 04:23, efter at have hjulpet taxachaufføren med at guide ham til hjemadressen, fordi hans egen gps ikke virkede.
Konklusion:At tage til koncerter, og skulle lære at vænne mig til at alting kan være uforudsigeligt på denne dag, er bestemt ikke noget jeg bryder mig om, og ikke mindst den larm, der gør oplevelsen endnu mere ubehagelig for mig. Så det er med meget besvær og koncentration og viljekraft, at jeg tvinger mig selv ud på sådan en oplevelse, selvom jeg inderst inde havde foretrukket at sidde sikkert hjemme bag skærmen og fuldt med i koncerten! Men jeg fortryder bestemt ikke at jeg tog afsted. For det første, så tog jeg afsted for også at besøge min mor, og for det andet, så vil jeg også gerne kunne se tilbage på de mange gange jeg har været til en GnR koncert - så jeg håber bare at der ikke går 7 år igen før næste besøg!!!
Lydmæssigt, har jeg ikke så meget at rose stedet for, uanset hvis skyld det er, at lyden ikke er tilpasset stedet! Da jeg for det meste kun kunne se showet på skærmen, fordi jeg ikke kunne se over hovederne på dem foran mig, så prøvede jeg at huske på sætlisten, som jeg også var fuldt ud tilfreds med. Slash var i store træk STJERNEN, som Axl ligefrem elsker at give plads, og det er lidt synd at man ikke ser så meget til Dizzy, Frank og Melissa på skærmen, som Axl, Slash, Duff og Richard. Udover det, så er der ikke meget andet at skrive om hele bandets præstation denne aften - at de sparkede røv, og publikum fik set hvordan en rockkoncert skal være - også med fyld mellem numrene!
Se fotos på Facebook albummet
her.